Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

W ustawie o opiece zdrowotnej nad uczniami, uchwalonej w 2019 roku 5 , określono rolę pie- lęgniarki szkolnej w systemie, a także zasady współpracy i współdziałania z nauczycielami, rodzicami, dyrektorami szkół, stomatologami oraz JST. Jednym z obszarów, który stanowi składową dzia- łań podejmowanych na rzecz ochrony zdrowia uczniów, jest monitorowanie czynników ryzyka i wczesne wykrywanie problemów zdrowotnych, co ma zapobiegać powstawaniu chorób i zabu- rzeń rozwojowych. Wkatalogu zadań pielęgniarki szkolnej znajdują się m.in. świadczenia profilak- tyczne, w tymwykonywanie i interpretowanie te- stów przesiewowych u dzieci i młodzieży wwieku szkolnym, oraz kierowanie postępowaniem przesiewowym, w tym sprawowanie opieki nad uczniami z dodatnimi wynikami testów, a także kierowanie uczniów na profilaktyczne badania lekarskie (badania bilansowe) zgodnie z wytycz- nymi. Postępowanie poprzesiewowe, wykony- wane w przypadku osób z wynikiem dodatnim w celu potwierdzenia podejrzenia zaburzeń rozwojowych, powinno prowadzić do leczenia lub innego działania naprawczego. Współpraca pielęgniarki z pozostałymi uczestnikami systemu może odbywać się za pomocą takich narzędzi, jak np. dziennik elektroniczny 6 . Testy przesiewowe wykonywane przez pie- lęgniarkę szkolną mają na celu wykrycie zabu- rzeń w obszarach: rozwoju fizycznego, układu ruchu, ostrości wzroku / widzenia barw, badania słuchu, ciśnienia tętniczego krwi. Rola pielęgniarki w szkole – wytyczne i rekomendacje Instytutu Matki i Dziecka ROLA PIELĘGNIARKI 5 Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami, Dz.U. 2019 poz. 1078, https://orka.sejm.gov.pl/proc8.nsf/ ustawy/3297_u.htm. 6 W. Ostręga, A. Oblacińska, M. Korzycka (red.), Standardy postępowania i metodyka pracy pielęgniarki szkolnej , Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2020. Znaczenie digitalizacji badań profilaktycznych i medycyny szkolnej w systemie ochrony zdrowia • W katalogu świadczeń należących do zadań pielęgniarki szkolnej zawarte są badania profilaktyczne (w tym wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym) oraz kierowa- nie postępowaniem przesiewowym (w tym sprawowanie opieki nad uczniami z dodatnimi wynikami testów i kierowanie uczniów na profilaktyczne badania bilansowe do lekarza sprawującego opiekę nad dzieckiem). • Na podstawie informacji uzyskanych z zebranych kart badania profilaktycznego pielęgniarka planuje działania w odniesieniu do grup uczniów oraz jednostek, stosownie do ewentualnych zaleceń lekarskich. • Wprowadzenie elektronicznego rekordu pacjenta ( electronic health record – EHR) ma charakter innowacji w spo- sobie realizowania zadań związanych z profilaktyczną opieką zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą. N A J WA Ż N I E J S Z E I N F O R M A C J E 2 12

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=