Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

Istotnym elementem ograniczającym możli- wość wykorzystania potencjału informacyjne- go, zakumulowanego w danych gromadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą, jest brak skutecznej komunikacji, w tym systemowej koordynacji przepływu informacji pomiędzy podmiotami odpowiedzialnymi za opiekę zdrowotną nad uczniami 8 . Wprowadzenie EHR, jeśli chodzi Przeprowadzenie testu przesiewowego powinno odbywać się z wykorzystaniemwłaściwego sprzę- tu do wykonywania i interpretacji wyników 7 . Istotnymi elementami każdego pomiaru i oceny stanu zdrowia są trafność i rzetelność tego pro- cesu. Osiągnięcie precyzji jest efektem wyboru odpowiedniej metody pomiarowej opartej na zwalidowanej procedurze oraz właściwego na- rzędzia pomiarowego. Ucznia z potwierdzonym dodatnim wynikiem testu należy skierować na badania diagnostyczne, a jeśli ich wynik budzi zastrzeżenia, uczeń i jego rodzicie powinni otrzymać taką informację wraz z instrukcją dalszego postępowania. Badania le- karskie w pierwszej kolejności powinien prze- prowadzić lekarz POZ, który sprawuje opiekę o sposób realizacji zadań związanych z profi- laktyczną opieką zdrowotną nad dziećmi i mło- dzieżą, ma charakter innowacji. Jakość opieki zdrowotnej coraz częściej opiera się na syste- mach informatycznych 9 . W dalszym ciągu jest to jednak zjawisko, które nie ma ugruntowanego charakteru w przypadku medycyny szkolnej, dlatego tak istotne pozostaje aktywne wspie- ranie tego procesu 10 . nad danym dzieckiem. Wykonywanie badań w ramach profilaktycznych bilansów zdrowia, z perspektywy zadań pielęgniarki, powinno być realizowane w ramach stałego algorytmu postę- powania (patrz ilustracja 3). Na podstawie informacji uzyskanych z ze- branych Kart badania profilaktycznego oraz ewentualnych zaleceń lekarskich pielęgniarka planuje działania profilaktyczne (edukacyjne) w szkole. Omawia również zalecenia i orga- nizację zajęć korekcyjnych z nauczycielem WF-u zgodnie z listą uczniów zakwalifikowa- nych do poszczególnych grup oraz tworzy listy problemów zdrowotnych dominujących w szkole. Listy te są podstawą planowania działań podejmowanych we współpracy z dy- rekcją i radą pedagogiczną. ELEKTRONICZNY REKORD PACJENTA 7 Tamże. 8 Ch. Baker, B. Gance-Cleveland, Linking school nurses with health care systems using EHRs: An integrative review , The Journal of School Nursing, 2021; 37(1): 28–40, https://doi.org/10.177/1059840520913323. 9 T. Kelley, Emergence of Nursing Innovation Influenced by Advances in Informatics and Health IT, Nurse Leader, 2019; 17(6): 531–536, https://doi.org/10.1016/j.mnl.2019.09.012. 10 M. Dewey Bergren i in., Nursing informatics and school nursing: Specialists wanted , NASN School Nurse, 2020; 35(4): 208–210, https://doi.org/10.177/1942602X20928347. Potencjał informacyjny zakumulowany w danych Elektroniczny rekord pacjenta • Elektroniczny rekord pacjenta (EHR) daje możliwość dostępu do właściwej informacji, we właściwym czasie, właściwym osobom. • Podejmowanie możliwie najlepszych decyzji dotyczących alokacji sił i środków powiązane powinno być z priorytetami określanymi przez stowarzyszenia i zrzeszenia profesjonalistów, takie jak m.in. naczelna i okręgowe izby pielęgniarek i położnych. • Stosowanie EHR zwiększa jakość zarówno badań profilaktycznych, jak i gromadzonych danych, a także zmniejsza koszty choroby – bezpośrednie (np. leczenia, rehabilitacji, leków) i pośrednie (np. czas opie- kunów, absencje chorobowe) poprzez redukcję liczby osób chorych oraz zapobiega błędom charakte- rystycznym dla papierowej wersji dokumentacji. N A J WA Ż N I E J S Z E I N F O R M A C J E Jeśli wynik budzi zastrzeżenia 14

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=