Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

Efektywność podejmowanych działań powinna być nakierowana na maksymalizację korzyści przede wszystkim zdrowotnych, ale też finan- sowych. Obecność pielęgniarek w szkołach pozwala na odpowiednie zaadresowanie bieżą- cych problemów zdrowotnych występujących wśród dzieci, jak i na realizację zadań związa- nych z profilaktyką, programami przesiewo- wymi (wczesnym wykrywaniem problemów zdrowotnych i czynników ryzyka) oraz promo- cją zdrowia 19 . Szacowanie korzyści płynących z inwestycji zdrowotnych na etapie szkolnym • Szacowanie korzyści płynących z inwestycji zdrowotnych na etapie szkolnym jest złożone, ale analizy wskazują na relację 1 do 2, co oznacza, że 1 dolar zainwestowany w poprawę zdrowia przynosi korzyści w wysokości 2 dolarów. • Istnieje luka między tym, na co nakierowane są programy opieki, a tym, co postrzegane jest jako priorytet zdrowotny. • Korzyści płynące z gromadzenia i przetwarzania danych na temat badań przesiewowych w formie elek- tronicznego rekordu to m.in. poprawa efektywności i skuteczności wykorzystywania danych oraz lepsza komunikacja z uczniami, opiekunami dzieci, pielęgniarkami i lekarzami POZ, a także możliwość skoordy- nowania działań i szybszego uzyskania informacji zwrotnych. • Szczególnie istotne jest pozyskiwane danych na poziomie lokalnym i podejmowanie decyzji na ich podstawie. Efektywność i korzyści z wykorzystania systemów informatycznych wmedycynie szkolnej EFEKTYWNOŚĆ I KORZYŚCI Analizy efektywności kosztowej szkoły lub systemu – stosowane rozwiązania po- winny zapewnić wymienność danych 15 . Elektroniczny rekord pacjenta daje możliwość oceny potrzeb zdrowotnych na podstawie agre- gatów danych tworzonych z wykorzystaniem standaryzowanych narzędzi. Identyfikacja tren- dów zdrowotnych oraz możliwość dokumentacji zmian pozwala na tworzenie interwencji opartych na realnych danych zarówno na poziomie lokal- nym, jak i centralnym 16 . Podejmowanie możliwie najlepszych decyzji dotyczących alokacji sił i środków powinno być powiązane z priorytetami określanymi przez stowarzyszenia i zrzeszenia profesjonalistów, takie jak, m.in ., naczelna i okręgowe izby pielęgniarek i położnych. Dzięki informacjom zbieranym od członków tych instytucji możliwe jest znalezienie odpowiedzi na pytania dotyczące: efektywności wdrażanych programów i stosowanych mierni- ków, korzyści płynących z alokowanych środków oraz jakości i dostępności infrastruktury niezbęd- nej do realizacji zadań związanych z profilaktyczną opieką zdrowotną 17 . Wdrażanie systemu, z którego korzystać mają pielęgniarki szkolne, powinno być prowadzone w porozumieniu z nimi; należy brać pod uwagę konieczność szkolenia osób z niego korzystających oraz wyrażane przez nie lokalne potrzeby 18 . N A J WA Ż N I E J S Z E I N F O R M A C J E 15 Tamże; R. Hoover, Benefits of using an Electronic Health Record , Nursing 2020 Critical Care, 2017; 12(1): 9–10, https://doi. org/10.1097/01.CCN.0000508631.93151.8d. 16 C. Hiltz i in., dz. cyt. 17 M. Dewey Bergren, dz. cyt.: 5–5. 18 R. Hoover, dz. cyt. 19 Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami, dz. cyt. 16

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=