Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

w stosunku do osób z dodatnim wynikiem te- stu przesiewowego, jest szczególnie ważnym elementem całego procesu. Na tym etapie przekazana zostaje dzieciom i ich opiekunom informacja dotycząca zaobserwowanych nie- prawidłowości. Z komunikacyjnego punktu widzenia działanie to powinno zwrócić uwagę dziecka i jego opie- kunów na problem, ale również wskazać po- tencjalne sposoby jego rozwiązania. Informacja powinna być spójna i przedstawiona w sposób czytelny, zapisana językiem zrozumiałym dla odbiorcy. W Europie opieka zdrowotna nad uczniami zor- ganizowana jest w zróżnicowany sposób, ale ge- neralnie można dostrzec lukę między tym, na co nakierowane są programy opieki, a tym, co po- strzegane jest jako priorytet zdrowotny. Badania dotyczące efektywności testów przesiewowych nie są jednoznaczne, jednak system jako całość należy traktować jako szansę na promocję zdro- wia 24 . Ocena efektywności badań może być zło- żona ze względu na fakt, że dostępne badania mają liczne obciążenia związane z metodologią prowadzonych pomiarów 25 . Efektywność systemu Z historycznego punktu widzenia, ręcznie sporządzane notatki były głównym źródłem błędów medycznych. Ponad 60% błędów związanych z przepisywaniem leków wiązało się z nieczytelnymi zapisami 26 . Korzyści płynące z gromadzenia i przetwarzania danych na temat badań przesiewowych w formie elektronicznego rekordu to m.in . poprawa efek- tywności i skuteczności wykorzystywania danych oraz lepsza komunikacja z uczniami / opiekunami dzieci. Na podstawie pojedynczych rekordów można tworzyć zagregowane dane (w formie zanonimizowanej), które mogą być wykorzysty- wane na wszystkich poziomach polityki zdro- wotnej do podejmowania decyzji związanych z programami polityki zdrowotnych. Ma to szcze- gólne znaczenie na poziomie lokalnym, gdzie władze samorządowe wdrażają programy, które powinny być nakierowane na potrzeby zdrowot- ne ludności lokalnej. Jest to istotne tym bardziej, że w warunkach polskich wdrażanie programów polityki zdrowotnej, zgodnie z zaleceniami Agen- cji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (AOTMiT), powinno opierać się na analizie potrzeb zdrowotnych w danym regionie. Dane obecnie dostępne są zazwyczaj agregatami dotyczącymi całej jednostki terytorialnej, co może utrudniać zrozumienie problemu w skali mikro. Dostęp do danych prowadzonych w formie EHR możliwy jest w czasie rzeczywistym, a agregacja danych oraz podsumowanie do- konane na potrzeby raportów i zestawień mogą być realizowane bez zbędnych opóźnień czasowych. Wykorzystanie EHR pozwala na oznaczanie w systemie informacji istotnych, z uwzględnieniem np. konieczności przysłania ich dalej w wyznaczonym terminie 27 . Jednocześnie minimalizowana jest liczba błędów związanych z koniecznością ręcznego wprowa- dzania danych oraz przepisywania danych w trak- cie ich agregacji. Elektroniczne systemy pozwalają na rejestrowanie wszystkich zmian wprowadzo- nych do dokumentacji wraz z oznaczeniem cza- su i osoby, która tych zmian dokonała. Poprzez konfigurację systemu tworzenia kopii zapaso- wych możliwe jest skuteczne zabezpieczenie danych przed ich utratą. Ustanowienie dostępu do systemu wyłącznie dla autoryzowanych osób stanowi zabezpieczenie przed dostępem przez osoby niepowołane. Wskazane cechy pozwalają na efektywne zarządzanie danymi oraz procesem związanym z ich wytwarzaniem przy minimaliza- cji czasu i kosztów 28 . 24 WHO, Pairing children with health services… , dz. cyt. 25 L. Wolfenden i in., dz. cyt. 26 R. Hoover, dz. cyt. 27 Tamże. 28 B.M. Bloom i in., dz. cyt.; S.Z Lowry i in., Technical evaluation, testing, and validation of the usability of Electronic Health Records , National Institute of Standards and Technology, 2012, https://www.nist.gov/system/files/documents/2017/05/09/NISTIR-7804.pdf. EFEKTYWNOŚĆ I KORZYŚCI 18

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=