Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

Poprawa dostępu do danych Dzięki elektronicznej dokumentacji możliwe jest wypełnienie luki informacyjnej oraz wykorzystanie potencjału, jaki daje systemw porównaniu z ogra- niczonym poznaniem ludzkim. Elektroniczne narzędzia do prowadzenia dokumentacji pozwa- lają na wzrost wydajności systemu i użyteczności danych zarówno z perspektywy populacyjnej, jak i uczniów oraz ich opiekunów. Wykorzystanie komputera do prowadzenia dokumentacji popra- wia czytelność i dostępność w przypadku danych strukturyzowanych i niestrukturyzowanych. Jedną z głównych korzyści wynikających z doku- mentacji elektronicznej jest dostępność właściwej informacji, we właściwym czasie, dla właściwej osoby. Jednoczasowo możliwe jest korzystanie z informacji przez wiele uprawnionych osób. Poprawa dostępności do danych z badań przesie- wowych w celu promowania badań nad zdrowiem dzieci i opracowywania dowodów w kontek- ście evidence-based school nursing powinna być priorytetem wszystkich stron zaangażowanych w proces opieki zdrowotnej nad uczniami. Elek- troniczne systemy umożliwiają agregację danych na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym, przekształcając je w informacje i wiedzę niezbęd- ną zarówno pielęgniarkom, jak i decydentom na wszystkich szczeblach 29 . Znaczenie dostępu do danych, gromadzonych nie tylko w ramach badań naukowych, lecz również z wykorzystaniem in- nych źródeł, rośnie. Potrzeba oceny zjawisk zdro- wotnych powoduje, że powinniśmy sięgać także po inne źródła dostępnych informacji. Kluczem do zrozumienia przydatności dowodów uzyski- wanych poza badaniami naukowymi jest uznanie ich potencjału w uzupełnianiu wiedzy pochodzącej z tradycyjnych badań, których dobrze znane ogra- niczenia utrudniają uogólnianie wyników 30 . W procesie analizy danych ważne jest klarowne zdefiniowanie pytania, na które poszukuje się odpowiedzi. Od tego uzależniony jest schemat badawczy, jaki należy zastosować, a wraz z nim – uwzględnić ryzyko możliwych błędów ( bias ). Z tej perspektywy podejście bazujące na podej- mowaniu decyzji na podstawie dowodów wy- różnia ich cztery typy: 1) naukowe, 2) potoczne, 3) globalne, 4) lokalne. Dowody naukowe two- rzy się w sformalizowany, rygorystyczny sposób z wykorzystaniem metodologicznych standar- dów, dzięki czemu są klarowne, systematyczne i powtarzalne. Dowody potoczne często za- wierają opinie, ekspertyzy, zebrane doświad- czenia wynikające z napotkanych problemów Badanie profilaktyczne w szkole podstawowej w Lublinie 29 K.H. Johnson, Sh. Guthrie, dz. cyt. 30 R.E. Sherman i in., Real-world evidence –What is it and what can it tell us? , NewEngland Journal of Medicine, 2016; 375(23): 2293–2297, https://doi.org/10.1056/NEJMsb1609216. POPRAWA DOSTĘPU DO DANYCH 19

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=