Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

Strategie zdrowia publicznego koncentrują się na opracowywaniu, wdrażaniu i ocenie programów nakierowanych na walkę z choro- bami i innymi zagrożeniami zdrowia populacji. Jej szczególnie ważnymi podgrupami są dzieci i młodzież. Dostęp do danych na ich temat to kluczowy czynnik w tworzeniu skutecznych programów zdrowia publicznego. Szkoły są miejscem, w którym wytwarza się dane doty- czące populacji w wieku szkolnym, zwłaszcza w zakresie programów przesiewowych. Pielęgniarki szkolne powinny stosować prakty- kę medyczną opartą na dowodach ( evidence- -based practice – EBPr), aby zapewnić dostęp do opieki zdrowotnej możliwie najwyższej ja- kości. Na co dzień mają do czynienia z szeroką gamą problemów zdrowotnych i zadań zwią- zanych z profilaktyką. Aby zapewnić najlepszą możliwą opiekę, EBPr łączy wykorzystanie dowodów z literatury, wytycznych ekspertów, wiedzy klinicznej i preferencji podopiecznych 35 . Dzięki skutecznym procedurom zarządza- nia danymi, takim jak raportowanie i analiza danych dotyczących zdrowia uczniów, EHR pomagają pielęgniarkom szkolnym zapew- niać opiekę zdrowotną uczniom. Oferują również możliwość agregowania danych w czasie rzeczywistym, umożliwiając pie- lęgniarce szkolnej szybką identyfikację tren- dów zdrowotnych związanych z badaniami przesiewowymi czy chorobami zakaźnymi występującymi wśród dzieci 36 . W nowoczesnym podejściu do gromadzenia i przetwarzania informacji na temat zdrowia uczniów w warunkach szkolnych elektro- niczne Karty Zdrowia powinny być standar- dowym narzędziem dla pielęgniarki szkolnej. Pielęgniarki szkolne wykorzystując digitali- zację, mogą poprawić wydajność i jakość opieki zdrowotnej, co z kolei ma pozytywny wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo i sukces edukacyjny uczniów. Dzięki danym groma- dzonym na poziomie szkół agendy zdrowia publicznego mogą prowadzić nadzór oraz podejmować interwencje i działania pre- wencyjne. Pomagają one również w identy- fikacji konkretnych potrzeb, ukierunkowaniu działań na promocję zdrowia i profilaktyce chorób, ocenie skuteczności programów zdrowia publicznego oraz śledzeniu długo- terminowych wyników zdrowotnych. Instytucje zajmujące się zdrowiem publicz- nym powinny postrzegać pielęgniarki szkolne jako ważne partnerki w opiece nad dziećmi Evidence-based school nursing – pielęgniarstwo szkolne oparte na dowodach • Wnowoczesnym podejściu do gromadzenia i przetwarzania informacji na temat zdrowia uczniówwwarunkach szkolnych elektroniczne Karty Zdrowia powinny być standardowym narzędziem dla pielęgniarki szkolnej. • Pielęgniarki szkolne, ze względu na możliwość bezpośredniego dostępu do informacji na temat działania syste- mów, ich efektywności i dostosowania do potrzeb związanych z realizowanymi zdaniami, powinny być włączane w proces translacji wiedzy pomiędzy różnymi stronami biorącymi udział w opiece nad dziećmi. Elektroniczne Karty Zdrowia N A J WA Ż N I E J S Z E I N F O R M A C J E 35 V. Jylhä i in., Facilitating Evidence-Based Practice in Nursing and Midwifery in the WHO European Region , WHO, 2017, https://apps. who.int/iris/bitstream/handle/10665/353672/WHO-EURO-2017-5314-45078-64291-eng.pdf. 36 E. Birk-Urovitz i in., Correlation of school absenteeism and laboratory results for Flu A in Alberta, Canada , Online Journal of Public Health Informatics, 2017; 9(1), https://doi.org/10.5210/ojphi.v9i1.7679. 21 EVIDENCE-BASED SCHOOL NURSING

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=