Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

i młodzieżą. Wymiana danych i informacji na temat stanu zdrowia uczniów między szko- łami i innymi instytucjami zaangażowanymi w opiekę profilaktyczną nad dziećmi może w niektórych przypadkach być jedyną metodą uzyskania wiedzy niezbędnej do prowadzenia działań w zakresie zdrowia publicznego. Istot- nym aspektem wydaje się interoperacyjność systemów służących do tworzenia i wymiany informacji zdrowotnych, którą należy rozumieć jako zdolność różnych systemów informatycz- nych, urządzeń lub aplikacji do łączenia się oraz wymiany i wspólnego wykorzystywania danych przez zainteresowane strony w celu optymali- zacji zdrowia jednostek i populacji 37 . Dane na temat stanu zdrowia uczniów, groma- dzone w formie elektronicznej, powinny spełniać standard dokumentacji medycznej. Z tej perspek- tywy są inwestycją mającą na celu poprawę stanu Zajęcia z zakresu edukacji porozdrowotnej prowadzone przez Fundację Medicover w szkole podstawowej w Lublinie zdrowia uczniów i skuteczne sprawowanie opieki nad nimi przez pielęgniarkę szkolną. Pielęgniarki szkolne, ze względu na możliwość bezpośred- niego dostępu do informacji na temat działania systemów, ich efektywności i dostosowania do potrzeb związanych z realizowanymi zdaniami, powinny być włączane w proces translacji wie- dzy pomiędzy różnymi stronami biorącymi udział w opiece nad dziećmi. Działania dotyczące badań profilaktycznych powinny uwzględniać dziecko w szerszym kontekście niż tylko szkolnym; szczególne znaczenie ma tutaj środowisko rodzinne. Pie- lęgniarka jest naturalnym łącznikiem pomiędzy różnymi stronami biorącymi udział w opiece nad dzieckiem, a komunikacja między nią a ro- dzicami powinna być prowadzona metodami, które pozwalają na sprawną wymianę informa- cji w obu kierunkach. 37 K. Hoy Johnson, M. Dewey Bergren, Meaningful use of school health data , The Journal of School Nursing, 201 ; 27(2): 102–10, https://doi.org/10.177/1059840510391267. 22 EVIDENCE-BASED SCHOOL NURSING

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=