Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

43 W. Ostręga i in., dz. cyt. 44 Zob. http://olaf.czd.pl/images/stories/publikacje/Centyle_cisnienia_krwi.pdf. do potrzeb pielęgniarek szkolnych, aby można go było wykorzystywać w badaniach profilak- tycznych wykonywanych w gabinetach szkol- nych w ramach opieki medycznej nad uczniami. System w 2018 roku przyjął swoją finalną nazwę: Elektroniczny System Medycyny Szkolnej. Ofe- ruje on szeroką możliwość zbadania dziecka. W swojej funkcjonalności wykracza poza badania profilaktyczne wykonywane w ramach świad- czeń NFZ. Może być zatem wykorzystywany zarówno do badań w zakresie obowiązującego świadczenia NFZ, jak i w wersji rozszerzonej. Algorytm systemowy w ESMS oraz wytyczne do przeprowadzania badań są zgodne z wytycznymi obowiązującymi w Polsce 43 . Do oceny masy ciała wESMS wykorzystuje się siatki centyloweOLAF – opracowane w Instytucie „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” (CZD), a klasyfikacja kategorii wskaźnika BMI dokonywana jest według Interna- tional Obesity Task Force (IOTF). Pomiar ciśnienia tętniczego przebiega według wytycznych European Society of Hypertension / European Society of Cardiology (ESC/ESH) z 2018 roku: w pozycji siedzącej, trzykrotny pomiar w odstępach jednominutowych, na podstawie wpisanych pomiarów ESMS oblicza średnią ci- śnienia tętniczego i dokonuje oceny na podstawie układu referencyjnego z badania OLAF 44 . Na koniec badania pielęgniarka szkolna ma możliwość zaznaczenia podstawowych zaleceń prozdrowotnych z listy bądź zasugerowania wizyty u lekarza specjalisty, np. okulisty, orto- pedy lub fizjoterapeuty. Po przeprowadzonym badaniu pielęgniarka drukuje Kartę Zdrowia Ilustracja 8. Karta Zdrowia ESMS Badanie profilaktyczne w szkole podstawowej we Wrocławiu 28 ESMS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=