Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

NADWAGA Gminy pod Lublinem Lublin 17,7 % 22,5 % OTYŁOŚĆ Gminy pod Lublinem Lublin 5,3 % 9,9 % PODWYŻSZONE CIŚNIENIE TĘTNICZE Gminy pod Lublinem Lublin 12,6 % 22,5 % WADY POSTAWY Gminy pod Lublinem Lublin 60,7 % 48,6 % Pierwsze badania przesiewowe z wykorzy- staniem ESMS w ramach Programu „Po- Zdro!” odbyły się w Gdyni. Dzięki agregacji danych z badań przesiewowych w ESMS możliwe było mierzenie skali problemu zdrowotnego na bieżąco. Bardzo szybko statystyki zebrane w ESMS pokazały, że lo- kalnie problem otyłości wśród dzieci sięgał 17% (a nie 10%, jak zakładały szacunki). Dla realizacji zaplanowanego i zabudżetowane- go już programu zdrowotnego „PoZdro!” realny problem stanowiła prawie dwukrot- nie większa niż przewidywano grupa dzieci dotkniętych otyłością. Jego większa niż zakła- dano skala wymagała szybkiej zmiany założeń programu, aby w tym samym budżecie móc objąć opieką wszystkie dzieci spełniające kryterium kwalifikacji. Podobne zjawisko wy- stąpiło w pozostałych miastach realizujących Program „PoZdro!” – Warszawie i Lublinie. Dodatkowo, w województwie lubelskim wystąpiły znaczące różnice pomiędzy badaną grupą dzieci w mieście Lublinie i w gminach podmiejskich (Jastków, Wólka). Podobnie jak Fundacja Medicover w Pro- gramie „PoZdro!”, wydziały zdrowia JST konstruujące budżet przeznaczone na pro- gramy zdrowotne na rok następny, nie mając dostępu do danych statystycznych lokalnie zmierzonego problemu zdrowotnego, nie są w stanie precyzyjnie zaplanować wydatków Zdrowotne dane populacyjne Ilustracja 9. Różnice skali występowania problemów zdrowotnych u dzieci: miasto vs . gminy podmiejskie • ESMS dostarcza aktualnych danych populacyjnych na temat skali problemów zdrowotnych wśród dzieci na poziomie lokalnym i – potencjalnie – krajowym (przy wdrożeniu w całym kraju). • Skuteczna polityka zdrowotna na poziomie lokalnym wymaga sformalizowania współpracy pomiędzy JST i systemem medycyny szkolnej. • ESMS udostępnia lokalne dane statystyczne dotyczące zdrowia dzieci jednostkom samorządowym, co umożliwia precyzyjne planowanie programów i budżetu na nie. • Pielęgniarki szkolne potrzebują komputerów w gabinetach. N A J WA Ż N I E J S Z E I N F O R M A C J E 30 ESMS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=