Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

w formule jeden na jeden. Dziesięć godzin było wystarczającym czasem, żeby nauczyć osoby nieobyte z komputerem podstaw jego obsługi, jak i samego ESMS oraz przeprowadzania ba- dań bilansowych. W niektórych przypadkach pielęgniarka rezygnowała z pomocy asystentki już po 4–6 godzinach, opanowawszy wszystkie nowe umiejętności. Po dwóch miesiącach pracy z Elektronicznym Systemem Medycyny Szkolnej Koordynator Projektu ESMS w Fundacji Medi- cover otrzymała informację bezpośrednio od pielęgniarki szkolnej z jednej z pruszkowskich szkół, że wykorzystuje system nie tylko do badań profilaktycznych dzieci z roczników bilansowych, lecz także do przesiewowego badania tych dzieci, których masa ciała lub postawa ciała sugerują wy- stępowanie problemu zdrowotnego. Pielęgniarka selektywnie zapraszała takich uczniów do gabi- netu, przeprowadzała badanie z wykorzystaniem ESMS, a następnie drukowała Kartę Zdrowia z programu ESMS z interpretacją wyników oraz zaleceniami dla rodziców i ucznia. Interpretacja wyniku badania bilansowego oraz nowoczesna komunikacja z rodzicami Jeśli przywołamy wcześniej omawiane statystki NIK dotyczące udziału dzieci w badaniach bilan- sowych przeprowadzanych przez lekarzy POZ (61,70%w 2019 roku), da się zauważyć, że system badań bilansowych nie objął prawie 40% dzieci. Z informacji od pielęgniarek szkolnych oraz rodzi- cówwynika, że ci ostatni nie czytają obowiązującej obecnie karty badania bilansowego otrzymanej w szkole, nie rozumieją, co oznaczają wskazane parametry (czy są prawidłowe, czy nie), nie za- uważają potrzeby konsultacji z lekarzem. Badania naukowe pokazują, że rodzice otyłych dzieci nie dostrzegają problemu 46 nawet wów- czas, gdy lekarz uzna, iż dziecko jest otyłe. Wyniki potwierdzają powszechność niedosza- cowania stanu nadwagi u dzieci w badaniach międzynarodowych. Zrozumienie czynników, które prowadzą do tej niedokładności, może pomóc w poprawie komunikacji w ramach triady terapeutycznej oraz ułatwić rozpoznawa- nie stanu nadwagi u dzieci i zarządzanie nim 47 . Działania Fundacji Medicover i doświadczenia • System ESMS interpretuje i ocenia zmierzone oraz zapisane parametry zdrowotne dziecka. • Umieszczenie interpretacji wyników pomiarów na Karcie Zdrowia z wynikami jest potrzebne dlatego, by rodzice bądź opiekunowie zrozumieli istnienie i skalę nieprawidłowości rozwojowych u dziecka. • Karta Zdrowia ucznia przekazywana rodzicom jest nowoczesna i czytelna, dostosowana do metod komunikacji powszechnych w XXI wieku. • Karta Zdrowia ucznia zawiera zalecenia dla rodziców odnoszące się do postępowania prozdrowotnego oraz podstawowe informacje na temat profilaktyki zdrowotnej. • Zaangażowanie rodziców w profilaktykę zdrowia dzieci wymaga nowoczesnych narzędzi. 46 E.L.M. Ruiter i in., Parents’ underestimation of their child’s weight status. Moderating factors and change over time: A cross-sectional study , PLOS One, doi: 10.1371/journal.pone.0227761. 47 A. Alshahrani i in., Underestimation of overweight weight status in children and adolescents aged 0–19 years: A systematic review and meta-analysis , Obesity Science and Practice, 2021. N A J WA Ż N I E J S Z E I N F O R M A C J E 38 ESMS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=