Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

Fundacja Medicover rozpoczęła swoje dzia- łania związane z szerszym udostępnieniem ESMS do badań profilaktycznych w 2019 roku. W 2020 roku wybuchła pandemia SARS-CoV-2, czego efektem było zamknięcie szkół, w tym gabinetów pielęgniarskich, przez rząd. Do Fundacji Medicover licznie zgłaszały się NZOZ oraz pielęgniarki szkolne z zapytaniem, jak mogą realizować swoje zadania, a konkretnie – badania profilaktycznie uczniów. Wspólnie z pielęgniarkami z różnych gmin wypracowano model indywidualnego zapisywania na badania profilaktyczne i przyjmowania w gabinetach szkolnych uczniów z rodzicami. Procedura ta została zaprezentowana innym podmiotom podczas webinarium organizowanego przez Fundację Medicover dla pielęgniarek szkol- nych przy współpracy z OIPiP w Gdańsku. Prowadząca, obok formalnych zasad świad- czenie usług w okresie COVID-19, przekazała dobre praktyki wypracowane w samorządach wykorzystujących ESMS, w tym indywidual- ne umawianie uczniów wraz z rodzicami na badanie profilaktyczne. Pomysł ten spotkał się z dużym zaintereso- waniem i pielęgniarki w kolejnych gminach zaczęły praktykować zapisy indywidualne. Z informacji zwrotnych od rodziców wynika- ło, że w czasie pandemii, przez ograniczony dostęp do placówek medycznych i z powodu braku aktywności fizycznej, rodzice zaczęli obserwować niepokojący wzrost masy ciała u dzieci. Wiedząc, że w szkole dziecka działa ESMS, z którego rodzice otrzymają Kartę Zdrowia z interpretacją wyników i zalece- niami, badania profilaktyczne rozszerzone o analizę składu ciała oraz test wydolności krążeniowo-oddechowej, rodzice bardzo chętnie zapisywali dzieci na wizytę w ga- binecie pielęgniarskim. Mimo że w czasie lockdownu zasoby czasowe pielęgniarek • Brak pomysłu na wykorzystanie potencjału pielęgniarek i medycyny szkolnej na poziomie centralnymw profilak- tyce zdrowia dzieci podczas pandemii SARS-CoV-2 spowodował, że pielęgniarki szkolne same szukały możliwości wsparcia uczniów i rodziców w tym trudnym okresie. • Mając możliwość wykonania bardzo rzetelnego i kompleksowego badania profilaktycznego (w tym testu wydol- ności krążeniowo-oddechowej), rodzice chętniej przychodzili z dziećmi do szkoły w czasie pandemii i lockdownu na samo badanie profilaktyczne, korzystając dodatkowo z porad pielęgniarek szkolnych w zakresie edukacji prozdrowotnej. • Dzięki ESMS pielęgniarki mogły w czasie rzeczywistym badać zmiany w zdrowiu populacji dzieci wynikające z lockdownu i pandemii SARS-CoV-2 i porównać je z danymi sprzed pandemii. • Dzięki Karcie Zdrowia i zaleceniom rodzice mogli samodzielnie zatroszczyć się o zdrowie dziecka w okresie pandemii oraz ograniczonego dostępu do lekarzy i profilaktyki. • Dane statystyczne z ESMS były wygenerowane natychmiast i mogły zostać wykorzystane do działań profilak- tycznych skierowanych do dzieci po pandemii. Profilaktyka zdrowia dzieci i dostęp do bieżących informacji zdrowotnych w pandemii SARS-CoV-2 Dodatkowe wsparcie systemu ochrony zdrowia ESMS N A J WA Ż N I E J S Z E I N F O R M A C J E 40

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=