Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

W roku szkolnych 2021/2022 Fundacja Medico- ver podpisała umowę na udostępnienie ESMS ze Starostwem Powiatowym w Pruszkowie. Starostwo zarządza pięcioma szkołami ponad- podstawowymi, gdzie obowiązkowe badania profilaktyczne odbywają się m.in. w klasie I. To właśnie uczniowie klas pierwszych szkół ponadpodstawowych mieli wykonywane ba- dania profilaktyczne z wykorzystaniem ESMS. Kwestia udziału w nich uczniów budziła wiele pytań i obaw. Badanie w formule wynikającej z Rozporządzenia Ministra Zdrowia, a finanso- wane przez NFZ nie wymagało dodatkowych zgód rodziców. Jednak w Starostwie Prusz- kowskim badania zostały rozszerzone o analizę składu ciała i test wydolności krążeniowo-oddechowej, co wiązało się z koniecznością uzyskania dodatkowej zgody rodzica. W takim wypadku, kiedy dziecko jest już nastolatkiem, mimo że nie jest pełnoletnie, rodzice wyraża- ją zgodę lub nie, opierając się na jego zdaniu. Podobna sytuacja ma miejsce w klasach VII szkół podstawowych. Obserwowaliśmy niż- szą frekwencję w badaniach wśród uczniów klas VII w porównaniu z klasami III szkół pod- stawowych, gdzie to najczęściej rodzic decy- duje o udziale w badaniu. Zastanawiało nas, czy młodzież licealna będzie zainteresowana badaniami w ramach rozszerzonego badania profilaktycznego. Udział uczniów oraz odbiór badań był bar- dzo pozytywny. Frekwencja wyniosła 85,4%. Natomiast pielęgniarki szkolne mówiły, że uczniowie także między sobą rozmawiali o proporcji mięśni i tkanki tłuszczowej w or- ganizmie czy o wyniku wydolności fizycznej. Zwróciły ponadto uwagę, że uczniowie dużo chętniej i częściej niż w latach ubiegłych roz- mawiali o swoim zdrowiu i aktywności fizycz- nej oraz zadawali pytania o to, jak poprawić zmierzone parametry. Jest to doskonały przykład budowania świado- mości prozdrowotnej i zachęcania młodzieży do dbania o swoje zdrowie. Wiek nastoletni to okres, kiedy jest się bardzo podatnym na zachowania rówieśników; młodzież najczę- ściej sama podejmuje wybory żywieniowe i związane z aktywnością fizyczną. Jest to bardzo ważny etap edukacji prozdrowotnej, która zorganizowana w sposób nowoczesny i przystępny może być naprawdę efektywna. Badanie z wykorzystaniem ESMS jest tego przykładem. Nie tylko samo badanie, pod- czas którego mierzone są inne parametry, lecz także sposób przekazania wyników, ich interpretacja oraz omówienie zaleceń mają szczególne, budujące świadomość, znaczenie. To element edukacji prozdrowotnej, która zgodnie z ustawą leży w zakresie obowiązków pielęgniarki szkolnej. Nowoczesne badania profilaktyczne budujące świadomość zdrowotną u młodzieży • Nowoczesne badanie profilaktyczne odpowiadające na potrzeby zdrowotne młodzieży zachęciło uczniów szkół średnich do wzięcia w nim udziału. • Wyniki analizy składu ciała i wydolności fizycznej były przez uczniów komentowane i omawiane. • Uczniowie szukali informacji, jak poprawić niektóre swoje parametry, np. zbudować masę mięśniową. • Nowoczesne badanie profilaktyczne z wykorzystaniem ESMS stało się elementem edukacji prozdrowotnej. Budowanie świadomości prozdrowotnej u młodzieży N A J WA Ż N I E J S Z E I N F O R M A C J E 42 ESMS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=