Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

Udostępnienie ESMS zazwyczaj następowa- ło na mocy umowy z JST, ale w niektórych przypadkach – podpisywanej bezpośrednio z podmiotem sprawującym opiekę medyczną w szkole, co odbywało się na podstawie jego umowy ze szkołą/gminą. Taka umowa była podpisana m.in. z Samodziel- nym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej (SPZOZ) w Sycowie, Przychodnią Fammed w Grotnikach i Wrocławskim Centrum Zdrowia. Elektroniczny SystemMedycyny Szkolnej jest na- rzędziem informatycznym, które każdy podmiot może wdrożyć w celu usprawnienia i poprawy jakości badań profilaktycznych w szkołach. Podmiot medyczny sprawujący opiekę medycz- ną nad uczniami w szkole jest administratorem danych osobowych i medycznych. Na mocy umowy z Fundacją Medicover ma również do- stęp do zdrowotnych danych statystycznych, które na bieżąco są aktualizowane w trakcie postępu badań profilaktycznych obejmują- cych uczniów. Na koniec roku szkolnego jest w Fundacji Medicover sporządzany szczegó- łowy raport statystyczny w formie PDF, który może posłużyć NZOZ lub innemu podmiotowi sprawującemu opiekę medyczną nad uczniami do współpracy z samorządem w zakresie pla- nowania i tworzenia programów zdrowotnych celujących w konkretny, lokalnie występujący problem medyczny. Przykładem takiego współdziałania jest Sy- ców, gdzie po dwóch latach udostępniania ESMS przez Fundację Medicover we współ- pracy z SPZOZ w Sycowie, gmina Syców pla- nuje wdrożenie na swoim terenie programu profilaktyki otyłości. Z kolei we Wrocławiu po pierwszym roku pilotażowego stosowa- nia ESMS, przy współpracy z Wrocławskim Centrum Zdrowia, miasto zaplanowało Wdrożenie ESMS na mocy umowy z NZOZ • Udostępnienie ESMS przez Fundację Medicover może odbywać się na podstawie umowy zawartej bezpo- średnio z podmiotem medycznym sprawującym opiekę na uczniami w szkole. • Ważnym elementem każdego wdrożenia jest włączenie pielęgniarek i podmiotów medycznych w proces decyzyjny i organizacyjny. Różne modele wdrożeniowe Jak już wspomniano, wdrożenie ESMS przez Fundację Medicover i pełne wykorzystanie potencjału tego systemu, a także medycy- ny szkolnej i lokalnych wydziałów zdrowia w profilaktyce zdrowia uczniów, jest trudne z uwagi na ograniczenia formalnoprawne. Większość wdrożeń odbywała się na mocy umów z samorządami na dostarczenie systemu oraz dodatkowej umowy powierzenia danych z podmiotem odpowiedzialnym za opiekę nad uczniami w szkole (np. NZOZ), jednak bezpo- średnio do Fundacji wielokrotnie zgłaszały się pielęgniarki szkolne, NZOZ i szkoły, które chciały korzystać z ESMS w swoich gabinetach. Efektywna współpraca wielu środowisk odpowiedzialnych za zdrowie uczniów N A J WA Ż N I E J S Z E I N F O R M A C J E 43 ESMS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=