Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

Wykorzystanie ESMS do mierzenia skuteczności programów profilaktycznych Poza wykorzystaniem ESMS do badań profi- laktycznych w szkole system jest skutecznie wykorzystywany w programie profilaktyki zdrowotnej „Jedz z głową” wdrażanym w Lu- blinie. Realizatorem, już drugiej jego edycji, jest Fundacja Medicover. Realizowany od 2019 roku, obejmuje dzieci z klas I–III szkół podstawowych i jest programem edukacyjnym. Według przy- jętych założeń dzieci zostają zbadane z wyko- rzystaniem ESMS na początku programu oraz po 12 (I edycja) i 24 (II edycja) miesiącach jego trwania. Celem wykorzystania ESMS jest zmie- rzenie skuteczności programu. Wyniki każdego dziecka, klasy i szkoły można ze sobą porównać. Jedną z kwestii pomijanych we wdrażanych pro- gramach zdrowotnych na poziomie krajowym i lokalnym jest brak informacji zwrotnej dotyczącej skuteczności podjętych działań. Programy te realizowane są najczęściej z pie- niędzy publicznych i skuteczność ich wydat- kowania mogłaby być mierzona poprzez analizę efektywności tychże programów. Po- zwalałoby to na szukanie innych rozwiązań, innych projektów lub na zmianę założeń pro- jektu, np. poprzez włączenie koordynatora do komunikacji z rodzicami i beneficjentami w celu zwiększenia frekwencji i angażowania uczestników. Dane statystyczne to wiedza, która pozwala mądrze planować budżet i działania w zakre- sie zdrowia publicznego. Znaczenie danych statystycznych Ilustracja 13. Wykorzystanie Elektronicznego Systemu Medycyny Szkolnej do realizacji i ewaluacji programów polityki zdrowotnej 46 ESMS Realizacja programu Badania wstępne – kwalifikacja do programu Zakończenie programu Kontynuacja działań Badania końcowe – ewaluacja programu Modyfikacja programu

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=