Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

Jakość i kompletność danych ma krytycz- ne znaczenie dla możliwości wyciągania właściwych wniosków dotyczących zmian i trendów w kontekście zdrowia, zwłaszcza zdrowia dzieci. Integralność podejmowanych działań przez wszystkie podmioty zaangażo- wane w zdrowie dzieci możliwe jest dzięki nowoczesnej komunikacji i przepływowi informacji poprzez zintegrowane systemy informatyczne. Zbieranie danych powinno być procesem za- projektowanym i opartym na odpowiednim narzędziu, które w sposób spójny i bezpiecz- ny pozwoli na ich zapisywanie, gromadze- nie i przetwarzanie. Dane, które powstają w gabinecie pielęgniarki szkolnej podczas badania profilaktycznego, agregowane mogą być już na tym poziomie, a następnie – gmin, powiatów i województw, co otwiera nowe możliwości oceny problemów zdrowotnych. Wykorzystanie przez JST danych, które są generowane w ramach badań profilaktycz- nych, bilansowych i przesiewowych wymaga wypracowania ram formalnych i procedur przyjętych na poziomie centralnym. Dzięki temu możliwe będzie wykorzystanie dowo- dów wynikających z badań do podejmowa- nia decyzji w ramach polityki zdrowotnej w odniesieniu do populacji, z których owe dane pochodzą. Pracownicy medycyny szkolnej powinni być zaangażowani w proces wdrażania systemu. Prowadzi to do lepszego zrozumienia jego mechanizmów, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie większego zaangażowania w dzia- łania profilaktyczne skierowane bezpośred- nio do dzieci. W przypadku potrzeby podniesienia kom- petencji cyfrowych koniecznie jest szkolenie personelu, które zwiększa zaangażowanie i motywację do pracy z systemem. Tworze- nie nowych rozwiązań, angażujących dostęp- ny personel i istniejące procedury, wydaje się optymalnym podejściem. Badania profilaktyczne wykonywane przez pielęgniarki w szkołach pozwalają na identy- fikację zaburzeń rozwojowych i problemów zdrowotnych u wszystkich dzieci objętych obowiązkiem szkolnym. Placówki eduka- cyjne są naturalnym łącznikiem pomiędzy wszystkim stronami uczestniczącymi w edu- kacji i opiece nad dziećmi w wieku szkolnym, tj. rodzicami, oświatą, podmiotami zdrowia publicznego i samym dzieckiem. Zaangażo- wanie w ten proces tak wielu uczestników pozwala tworzyć koalicje na rzecz zdrowia dzieci, będące w stanie efektywniej przeciw- działać problemom zdrowotnym. Nowoczesne narzędzia umożliwiają efek- tywne wykorzystywanie techniki komunika- cji do budowania świadomości i zrozumienia problemów występujących u dzieci wśród ich rodziców i opiekunów. Pozwalają w spo- sób zrozumiały dla rodziców i opiekunów, często z różnym poziomem wiedzy me- dycznej, przekazać informacje dotyczące ewentualnych nieprawidłowości rozwo- jowych wśród dzieci. Jednocześnie forma i treść takiej informacji zwrotnej powinny być zachęcające do podjęcia działania i za- wierać konkretne wskazówki postepowania w przypadku nieprawidłowości. Budowanie zrozumienia problemu i wskazanie możli- wych dróg jego rozwiązania zwiększa szanse na aktywny udział rodziców w tym procesie. Wnioski 4 47 WNIOSKI

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=