Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych

STRESZCZENIE Doświadczenia Fundacji Medicover w zakre- sie ESMS opisane w poniższym opracowaniu w formie case study dowodzą, że zmiany w medycynie szkolnej są możliwe i koniecz- ne. Coraz więcej pielęgniarek szkolnych i NZOZ widzi potrzebę lepszej diagnostyki dzieci i młodzieży poprzez digitalizację ba- dań profilaktycznych, a także konieczność podejmowania zakrojonych na szerszą skalę działań prozdrowotnych i edukacyjnych na poziomie szkoły oraz bliższej współpracy z dyrekcjami szkół i samorządami. Podkreśla- ją przy tym potrzebę dodatkowych szkoleń w celu podniesienia umiejętności kompu- terowych, jak też wymóg dofinansowania i zwiększenia zasobów kadrowych. Poka- zują to przykłady wdrożenia ESMS w gmi- nach Pruszków, Syców, Poznań, Warszawa, Sztutowo i Ostaszewo. Wdrożenia te miały miejsce z inicjatywy NZOZ/POZ lub samych pielęgniarek szkolnych. Pielęgniarki chętnie brały udział w szkoleniach i mimo że obsługa systemu ESMS była dodatkowym zadaniem, widziały w tym benefit w postaci poprawy jakości badania, możliwości przekazania rodzicom jego wyników wraz z interpreta- cją i zaleceniami w dobrej jakościowo oraz zrozumiałej formie. Pielęgniarki szkolne postrzegały narzędzie ESMS jako szansę na zwiększenie prestiżu swojej pracy i zawodu. Z kolei opisany w niniejszej publikacji przy- kład Szkoły Podstawowej nr 44 w Gdyni ilu- struje doskonałą współpracę pielęgniarki ze szkołą i wykorzystanie przez dyrekcję danych populacyjnych wygenerowanych z ESMS do- tyczących uczniów do wdrożenia 30 zmian Ilustracja 2. Korzyści z wykorzystania systemów informatycznych do badań profilaktycznych i bilansowych dzieci i młodzieży Integracja działań w zakresie ochrony zdrowia dzieci (szkoła, pielęgniarka szkolna, NZOZ, POZ, rodzice, JST i in.) Nowoczesna forma komunikacji z rodzicami Dostęp do informacji w czasie bieżącym Przepływ informacji między pielęgniarką szkolną a lekarzem POZ i rodzicami Interpretacja wyników badania do informacji rodziców Zalecenia postępowania prozdrowotnego dla rodziców i dzieci zamieszczone na Karcie Zdrowia Lokalne dane statystyczne do planowania programów polityki zdrowotnej Szkolenia pielęgniarek szkolnych Unowocześnienie gabinetu szkolnego Wzrost znaczenia opieki zdrowotnej w szkole Integracja dzi łań w zakresie ochrony zd wia zieci (szkoła, pielęgniarka szkolna, NZOZ, POZ, rodzice, JST i in.) Nowoczesna forma komuni acji z rodz cami Dostęp d informacji w czasie bieżącym Przepływ informacji między p elęgniarką szkolną a lekarzem POZ i rodzicami Interpretacja wynikó badania do informacji odziców Zaleceni postępowania prozdrow tnego dla rodziców i dzieci zamies czone na Karcie Zd owia Lokalne dane statystyczne do planowania progr mów polityki zdrowotnej Szkolenia pielęgniarek szkolnych Unowocześnieni gabinetu szkolnego Wzrost znaczenia opieki zdrowotnej szkole 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=