Fundacja Medicover – organizacja pożytku publicznego

Stan zdrowia dzieci w Polsce jest alarmujący. Coraz częściej mówimy o epidemii nadwagi i otyłości wśród najmłodszych, a ponad połowa dzieci ma wady postawy. To obraz zdrowia najmłodszych w naszym kraju. Jednym ze sposobów zmiany niepokojących trendów zdrowotnych wśród dzieci jest wzrost znaczenia badań profilaktycznych wykonywanych przez pielęgniarki szkolne.
Podczas debaty „Prewencja chorób cywilizacyjnych wśród dzieci i młodzieży – znaczenie digitalizacji badań profilaktycznych i bilansowych” Fundacja Medicover rozpoczęła dyskusję nt. konieczności digitalizacji medycyny szkolnej i idących za tym korzyści. Punktem wyjścia do rozmowy był ogłoszony przez Fundację Medicover raport z realizacji projektu Elektroniczny System Medycyny Szkolnej – cyfrowego narzędzia wspierającego badania profilaktyczne w szkołach.
Funkcjonujący od 2012 roku system ESMS stanowi źródło cennych doświadczeń i inspiracji dla całego systemu ochrony zdrowia w Polsce. ESMS powstał aby usprawnić badania przesiewowe i profilaktyczne w szkolnych gabinetach pielęgniarskich. Z tego cyfrowego wsparcia badań w latach 2012-2022 skorzystało 45 tys. dzieci z ponad 170 szkół w całej Polsce.
Zastosowanie cyfrowego systemu pomaga wykrywać nieprawidłowości rozwojowe i choroby cywilizacyjne, a także wspiera działania profilaktyczne. W ramach ESMS określane są m.in.: wzrost, masa ciała, ciśnienie tętnicze, ostrość widzenia, wady postawy (ogólna ocena), możliwe są również badania dodatkowe: analiza składu ciała, pogłębione badanie wad postawy z wykorzystaniem skoliometru i podoskopu, test wydolności krążeniowo-oddechowej.
Dane zapisywane są niemal w czasie rzeczywistym: pielęgniarka szkolna wprowadza krok po kroku wyniki badania, a system na ich podstawie dokonuje interpretacji wyników zgodnie z polskimi normami pediatrycznymi i podpowiada właściwe zalecenia. Następnie pielęgniarka generuje Kartę Zdrowia: przejrzyste podsumowanie, obejmujące zarówno wyniki, jak i obszary ryzyka – wraz z zaleceniami dalszego postępowania.

Cyfryzacja medycyny szkolnej niesie ze sobą olbrzymie korzyści, które mogą realnie wpływać na poprawę zdrowia dzieci – zauważa Karolina Kryszkiewicz, Kierownik Projektu ESMS Fundacji Medicoverz jednej strony dzięki nowoczesnym rozwiązaniom pielęgniarka szkolna przekazuje informację zwrotną o stanie zdrowia dziecka w sposób zrozumiały dla rodziców wraz z zaleceniami, co wspiera zachowania prozdrowotne całej rodziny. Z drugiej strony dzięki cyfryzacji badań profilaktycznych agregowane są dane, które są podstawą planowania polityki zdrowotnej dla samorządów. Wszystko to razem podnosi również znaczenie badań i edukacji zdrowotnej w szkole, a tym samym rangę pielęgniarek szkolnych. Unowocześnienie gabinetów może być jednym ze sposób walki z kryzysem kadrowym w medycynie szkolnej.

W debacie udział wzięli:

  • dr hab. Małgorzata Gałązka-Sobotka, Zastępca Przewodniczącego Rady NFZ,
  • Jolanta Herbuś, Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych,
  • Joanna Nyczak, Dyrektor Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Wrocławia,
  • Karolina Kryszkiewicz, Fundacja Medicover,
  • dr Piotr Samel-Kowalik, epidemiolog, Warszawski Uniwersytet Medyczny,
  • Alicja Kraszkiewicz, Instytut Matki i Dziecka, Medycyna Szkolna,
  • Andrzej Sarnowski, Zastepca Dyrektora Centrum E-Zdrowia,
  • Jacek Cieplak, Wiceprezes Pracodawców Rzeczpospolitej Polskiej.
  • Moderował: Paweł Łangowski, Medicover

Raport „Poprawa zdrowia dzieci poprzez digitalizację badań przesiewowych i bilansowych” dostępny jest bezpłatnie na stronie programu: https://fundacjamedicover.pl/esms/

Skip to content